مدت زمان استفاده از گوشی برای کودکان

استفاده از گوشی موبایل و تبلت برای کودکان
همهجا تلفنها، تلویزیونها و اینترنت هستند، به نظر میرسد فکر کردن به محدود کردن زمان صفحه نمایش فرزندتان دشوار باشد. چقدر تلویزیون برای آنها خوب است؟ آیا آنها باید تمام روز چت کنند؟ آیا محتوای آموزشی تفاوتی ایجاد میکند؟ ممکن است نگران این باشید که چه چیز هایی عادی شده و چه چیزی از نظر تحقیقات بهترین است ؟
ما میدانیم که وقت شما محدود است، بنابراین اینجا خلاصهای سریع از زمان مناسب اسکرین تایم برای کودکان است.
استفاده زیاد از صفحه نمایش برای کودکان چه عوارضی دارد؟
هر چقدر هم که وسوسه انگیز و جذاب باشد تا به کودک خود هر زمانی که بخواهد از اسکرین تایم استفاده کند ، ممکن است عوارض جانبی وجود داشته باشد. به گفته انجمن آمریکایی روانپزشکان کودک و نوجوان، عوارض زمان زیاد استفاده از صفحه نمایش شامل:
عکس العملهای منفی به خود و تصویر بدن
خواندن کمتر کتاب
صرف کمتر زمان خارج از منزل
نمرات پایینتر در مدرسه
دشواری در حفظ وزن مناسب
دارا بودن دامنه تفکر محدودتر
اختلالات خلق یا توجه
میانگین زمان استفاده از صفحه نمایش در سنین مختلف
با توجه به ریسک های احتمالی در ذهنتان شاید دوست داشته باشید بدانید چقدر زمان صفحه نمایش مناسب است .در حالی که نظرات مختلفی وجود دارد، اکثر متخصصان موافقند که هر چه کمتر از صفحه نمایش استفاده شود بهتر است، به ویژه برای نوزادان و کودکان نو پا.
| بازه سنی | سازمان جهانی بهداشت | آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا |
| زیر دو سال | پیشنهاد نمی شود | فقط محتوا های آموزشی با حضور مراقب |
| ۲-۵سال | ۱ساعت یا کمتر | ۱ساعت در روز های کاری هفته و ۳ساعت در آخر هفته |
| بالای ۶سال | داده نشده | آن ها را به استفاده فعالیت های سالم تشویق کنید |
اگر نگران هستید که فرزند شما بیشتر از این زمان را در صفحه نمایش صرف میکند، احساس تنهایی نکنید. در جهان پرتکنولوژی امروز، بسیاری از کودکان (و بزرگسالان!) بیشتر از زمان توصیه شده در صفحه نمایش هستند.
برای کودکان مدرسهرفته، اینجا یک نگاه سریع به میانگین زمان صفحه نمایش تجربه شده در هر روز، بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها است:
| سن | ۸-۱۰سال | ۱۱-۱۴سال | ۱۵-۱۸سال |
| میانگین زمان روزانه اسکرین تایم | ۶ساعت | ۹ساعت | ۷.۵ساعت |
| میانگین زمان روزانه تماشای تلویزیون | ۴ساعت | ۵ساعت | ۴.۵ساعت |
اگر زمان صفحه نمایش بیشتر از آنچه فکر میکنید باید باشد، ممکن است بخواهید نوع تحریکی و انگیزشی که به فرزندانتان ارائه میدهید را مورد بررسی قرار دهید.برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی بهرهبرداری بیشتر از زمان صفحه نمایش، مقاله ادامه دهید.
راهنماییها برای تعیین محدودیتها و مرزهای زمان صفحه نمایش
آیا مطمئن نیستید که از کجا باید تعیین محدودیتها و مرزهای زمان صفحه نمایش شروع کنید ؟ ایدهی عالی این است که با فرزندانتان در مورد اینکه رسانههای اجتماعی و دنیای آنلاین چگونه احساسشان را تغییر میدهد، گفتگو کنید.
در ادامه چند قانون و راهنمای عمومی که ممکن است مفید باشد:
2-نیم ساعت تا یک ساعت قبل از خواب، تمام صفحهها را خاموش کنید.
3-دستگاههای الکترونیکی را در میز شام یا در حین فعالیتهای خانوادگی محدود کنید.
4-کارهای خانگی، تکالیف مدرسه و فعالیتهای دیگر باید اول انجام شوند.
5-به آنها کمک کنید تا درک کنند که چرا زمان کمتر صفحه نمایش به لحاظ روانی و جسمی سالمتر است.
6-با آنها صادق باشید در مورد اینکه چقدر سخت است و قابل تقدیر بودن توانایی آنها در پیروی از این محدودیتها.
7-اطمینان حاصل کنید که مراقبین دیگر در زندگی آنها از این مرزها آگاه هستند و با آنها موافقت دارند.
8-هنگام لزوم، از کنترلهای والدین برای محدود کردن محتوایی که کودکان جوانتر میتوانند تماشا کنند، استفاده کنید.
- همچنین مهم است که درک کنید که امروزه چقدر از اجتماعات ،آنلاین انجام میشود. هر چقدر کودکان بزرگتر شوند، آنها باید بدانند چگونه باورهای اجتماعی را که نسل خودشان ایجاد میکنند، را در جهت درست پیش ببرند، بسیاری از آنها وابسته به رسانههای اجتماعی و دنیای مجازی هستند.
- اگر تقلیل زمان صفحه نمایش برای فرزند شما استرس زاست، سعی کنید درک کنید که چطور فکر میکند که چیزی را از دست داده است و ببینید آیا روشهای دیگری برای پاسخ به آن نیاز وجود دارد.
- فراموش نکنید که خودتان رفتار صحیحی در مورد زمان صفحه نمایش نشان دهید
- اگر خودتان نیز مشکلی در مدیریت زمان صفحه نمایش دارید، برنامههای رایگان زیادی وجود دارند که به شما اجازه میدهند استفادهی خودتان را نظارت کنید و دسترسی به برنامههایی که فکر میکنید زیاد از زمان شما را میگیرند، محدود کنید.
- این برنامهها همچنین میتوانند ابزارهای مفیدی برای نوجوانانی باشند که در حال یادگیری برای ایجاد تعادل مناسبی در زمان صفحه نمایش خود هستند.
چگونه بیشترین بهره را از زمان صفحه نمایش کودکان ببریم
به یاد داشته باشید که همهی زمان صفحه نمایش ها به یکسان مفید نیستند. بازیهای کامپیوتری و ویدیویی آموزشی فوایدی را ارائه میدهند که فقط چرخ زدن و گشتن در رسانههای اجتماعی این کار را انجام نمیدهد. منابع آموزشی رایگان و مفید را در نظر بگیرید تا در حین زمان صفحه نمایش، یادگیری ادامه پیدا کند.
برای استفاده بهینه از زمان صفحه نمایش فرزند خود، ممکن است بخواهید:
- محتوا را پیش از اینکه به فرزندانتان نشان دهید، خودتان بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که مناسب است.
- آن ها را به برنامههای آموزشی بدون تبلیغات را تشویق کنید.
- با فرزندان خود تماشا کنید و در مورد آنچه که مشاهده میکنند، بحث کنید.
- زمان صرف شده در رسانههای اجتماعی را محدود کنید.
- درباره حریم خصوصی و امنیت آنلاین با فرزندانتان صحبت کنید.
- استفاده از فناوری را تشویق و نقل قول کنید که ارتباط انسانی و خلاقیت را تقویت میکند.
روش دیگر جذاب برای گذراندن زمان به جای استفاده از صفحه نمایش؟ کتابهای صوتی و پادکستهای کودکان! از فرزند خود بپرسید چه چیزی به آنها علاقه دارد و به کتابخانه خ بروید تا چند مورد مطالب گوش کردن یا خواندن مرتبط را برای او برگزینید.
خلاصه
- با وجود راهنماییهای توصیه شده، هیچ پاسخ کامل و تکمیلی وجود ندارد وقتی موضوع به مقدار زمان صفحه نمایش کودکان شما میرسد. مقدار و نوع زمان صفحه نمایشی که به کودکان اجازه داده میشود، از خانواده به خانواده متفاوت است. همچنین ممکن است از روز به روز و از کودک به کودک متفاوت باشد.
- اگر قصد دارید زمان صفحه نمایش را محدود کنید، باید اطمینان حاصل کنید که با سایر بزرگسالان در زندگی کودک شما هم نظر هستید. همچنین باید بدانید که کودک شما در طول زمان صفحه نمایش خود چه میبیند و چه کاری انجام میدهد.
- بعد از تعیین پارامترها، بهترین تلاش خود را برای رعایت آنها بکنید و زمان صفحه نمایش را به عنوان یک روش برای ادامه آموزش کودک خود تشویق کنید. به خاطر داشته باشید که با الگوی قرار دادن خود مثلا از برداشتن یک کتاب یا بیرون رفتن برای قدم زدن میتواند در تشویق عادات خوب تاثیر گذار باشد.
اگر هنوز نیز سوالی ذهن شمارا درگیر خودش کرده میتوانید با گذاشتن کامنت آنرا با ما در میان بگذارید.
منابع
Chen W, et al. (2020). Assessment of screen exposure in young children, 1997 to 2014.
https://nam02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fjamanetwork.com%2Fjournals%2Fjamapediatrics%2Ffullarticle%2F2725040%3FresultClick%3D1&data=04%7C01%7Crwhitington%40healthline.com%7C3fc01596c6d24f31758508d9fe2ca1d6%7C4289d6102cfd46218c9644a1518ddb0a%7C0%7C0%7C637820290956308672%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C2000&sdata=7aBC8VC6i9KfvWLZ46IpX6SBF4EU%2Bp%2BLnzlpfytboNk%3D&reserved=0
Pappas S. (2020). What do we really know about kids and screens?
https://nam02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.apa.org%2Fmonitor%2F2020%2F04%2Fcover-kids-screens%23%3A~%3Atext%3DAAP%2520calls%2520for%2520no%2520screen%2Cof%2520screen%2520time%2520per%2520day&data=04%7C01%7Crwhitington%40healthline.com%7C3fc01596c6d24f31758508d9fe2ca1d6%7C4289d6102cfd46218c9644a1518ddb0a%7C0%7C0%7C637820290956308672%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C2000&sdata=ZDuXIaSMcgIOjDsTyc9pCPvBZMD4k456XGUu6MFHEp4%3D&reserved=0
Strouse GA, et al. (2018). Co-viewing supports toddlers’ word learning from contingent and noncontingent video.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022096517304587
To grow up healthy, children need to sit less and play more. (2019).
https://nam02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.who.int%2Fnews%2Fitem%2F24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more&data=04%7C01%7Crwhitington%40healthline.com%7C3fc01596c6d24f31758508d9fe2ca1d6%7C4289d6102cfd46218c9644a1518ddb0a%7C0%7C0%7C637820290956308672%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C2000&sdata=rgqNyY5rLt5oRwzjFzS7fGjJ9DTpbNm9wj8rSTY%2BXbI%3D&reserved=0
